Wij zien helaas te vaak dat er ten onrechte geen btw over verzendkosten wordt berekend.
U moet over alle in rekening gebrachte diensten en daarmee ook btw over verzendkosten berekenen.
Het btw percentage wat u in rekening moet brengen is afhankelijk van uw levering.
Dat wil zeggen, levert u producten die belast zijn met 21% btw, dan moet over de berekende verzendkosten ook 21% btw worden berekend.
Zo geldt dit ook voor 6% btw (denk daarbij bijvoorbeeld aan bloemen waarover 6% btw berekend wordt). De btw over verzendkosten dient u dan als 6% op uw factuur te vermelden.
Als de factuur zowel artikelen met 21% als 6% btw bevat, dan dient u altijd 21% btw over verzendkosten te berekenen.
Let goed op, u mag geen omzetbelasting aftrekken over de inkoop van postzegels. Toch moet u als u postzegels doorberekend wel btw berekenen aan uw klant.
Oplettendheid is van belang om btw naheffing te voorkomen en geen marge in te leveren op de berekende verzendkosten.
Stel u heeft € 10 verzendkosten betaald aan PostNL voor de verzending van uw producten. Van de betaalde verzendkosten (postzegels) krijgt u geen btw terug. Wel moet u btw over de verzendkosten berekenen over deze € 10 als u die doorberekend.
De berekende btw verzendkosten is bij 21% dus € 2,10 extra.
Als u geen btw over verzendkosten doorberekend, maar slechts € 10 kan de belastingdienst een naheffingsaanslag opleggen. Deze naheffing van btw op verzendkosten berekent u als volgt: € 10 delen door 1,21 zijnde € 8,26. Het verschil van € 1,74 moet u nabetalen en gaat volledig ten koste van uw winstmarge!
Voor een kleine opdracht of levering valt de schade het uiteraard mee, maar bij grotere opdrachten kan dit vervelend in de papieren lopen.
Heeft u nog vragen of wilt u advies? Neem dan contact met ons op.