Btw-nummer aanvragen: hoe en waar moet dat?

Btw nummer aanvragen

Als je gaat beginnen als ondernemer zijn er een aantal dingen die je moet regelen. Als de Belastingdienst je ziet als “ondernemer voor de btw” dan heb je onder andere een btw nummer nodig. Alleen hoe moet je een btw nummer aanvragen? En wat als je het nummer bent vergeten of je het niet langer nodig hebt? Alles daarover lees je hier.

Bij inschrijving KVK

Je krijgt een btw nummer automatisch als je, je inschrijft bij de KVK. Je krijgt bij die inschrijving een tijdelijk btw nummer. Een bevestiging hiervan krijg je schriftelijk van de Belastingdienst. Vaak is dit binnen 1 week.

Geen btw-nummer ontvangen

In sommige gevallen ontvang je je btw-nummer niet direct bij inschrijving. Dit is als je niet alle gegevens door hebt gegeven die de Belastingdienst nodig heeft. Dan moet de Belastingdienst eerst kijken of je btw-plichtig bent. Daarnaast is het mogelijk dat de startdatum van je onderneming in de toekomst is. In dat geval ontvang je het nummer voor je bedrijf vijf dagen na de opgegeven startdatum. Ook kan het zijn dat jouw bedrijf niet ingeschreven kan worden in het Handelsregister. Als dat het geval is, moet je dat melden bij de Belastingdienst.

Vrijstelling van btw

Voer je activiteiten uit die vallen onder de btw-vrijstelling? Dan ontvang je ook geen btw-nummer. Je bent dan namelijk niet btw-plichtig.

Btw nummer kwijt of vergeten

Je kunt je btw-nummer niet bij de KVK opvragen. Als je je nummer bent vergeten of kwijt bent geraakt, moet je contact opnemen met de Belastingdienst. Hierbij is het handig om je BSN bij de hand te houden.

Afmelden voor belasting

Heb je een btw-nummer niet langer nodig? Als je het bedrijf uitschrijft bij de KVK, wordt deze ook automatisch bij de Belastingdienst afgemeld.