BTW administratie zelf bijhouden


BTW Administratie

Het is van belang om periodiek uw BTW Administratie bij te werken.
Als ondernemer bent u zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van uw administratie.
Deze administratie moet controleerbaar zijn voor de belastingdienst.
Een BTW administratie kunt u zelf bijhouden of uitbesteden aan een administratiekantoor.

Een eenvoudig administratiepakket is:
http://www.paypro.nl/producten/Johan_Lite_-_Boekhoudpakket_voor_de_startende_ondernemer/30408/55858

Bij het zelf bijhouden van de BTW Administratie kunt u ook gebruik maken van de BTW belastingalmanak 2016 als naslagwerk. Deze bevat alle informatie en duidelijke uitleg over diverse afwijkende situaties.
Ook het fiscaal memo BTW is een handig naslagwerk.
Als u internationaal zaken doet kunt u bovenstaande 2 boeken aanschaffen, of dit specialistische boek over btw berekenen bij internationaal zakendoen.

Zelf periodiek administratie bijhouden is voor een ZZP’er of starter goed te doen.
Periodiek dient u uw BTW aangifte in te dienen bij de belastingdienst.
Uit de administratie moet blijken hoeveel BTW u moet afdragen en hoeveel u terugvraagt.
Deze administratie moet u ten minste 7 jaar bewaren.
De belastingdienst kan in die periode nog een controle onderzoek instellen naar de juistheid van uw administratie en BTW aangiftes.

BTW administratie en verkoopfacturen

Voor verkoopfacturen is het van belang dat u voldoet aan de daarvoor geldende verplichtingen.

Op een correcte verkoopfactuur voor de BTW administratie moet staan:
– Uw volledige bedrijfsnaam en die van uw klant
– Uw volledige bedrijfsadres en dat van uw klant
Het gaat om het daadwerkelijke adres en niet alleen een postbusadres.
– Uw BTW nummer
– Uw Kamer van Koophandel nummer
– De factuurdatum
– Het unieke factuurnummer (bij voorkeur opvolgend)
– De geleverde goederen of diensten in aantallen en de prijs per eenheid.
– De leverdatum van de goederen of diensten, of de datum van een voorschotfactuur
– Het bedrag exclusief btw.
Als u verschillende BTW percentages op 1 factuur heeft dient u deze afzonderlijk te vermelden.
– De BTW berekening met de grondslag per soort (hoog, laag of nul).
Vermeld het BTW percentage per grondslag.
– Het BTW bedrag van de BTW soort (dus bedrag hoog BTW, Laag BTW en o% BTW).
– Totaaltelling factuur, het bedrag wat uw klant moet betalen

Uiteraard is het aan te raden om ook de betalingstermijn op de verkoopfactuur te vermelden.
Als u ook nog algemene voorwaarden heeft voor uw leveringen kunt u hiernaar verwijzen, als bijlage opnemen bij de factuur of op de achterzijde afdrukken.
Voor de toepassing van uw algemene voorwaarden is het wel van belang dat uw klant deze vooraf accepteert. U moet het klantakkoord wel kunnen bewijzen om er zeker van te zijn dat uw voorwaarden van toepassing zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.